İstanbul Fotoğraf Günleri
19. İstanbul Fotoğraf Günleri Kapandı



 

 

 

 

İFSAK tarafından her yıl düzenlenen İstanbul Fotoğraf Günleri, 2003 yılında “bellek” temalı fotoğraf sergileri, saydam gösterileri, söyleşi, konferans ve atölye çalışmalarıyla Kasım ayı boyunca 19. kez fotoğraf severlere fotoğrafla dolu bir ay yaşattı...


İFSAK 19. İSTANBUL FOTOĞRAF GÜNLERİ KASIM AYINDA BAŞLADI:
20’YE BİR KALA; “BELLEK”...

 

43 yıllık köklü bir geçmişe sahip, Türkiye’nin önde gelen fotoğraf ve sinema derneği İstanbul Fotoğraf ve Sinema Amatörleri Derneği (İFSAK) tarafından 18 yıldır düzenlenen, Türkiye’nin en geniş kapsamlı fotoğraf organizasyonuİstanbul Fotoğraf Günleri1 Kasım 2003 Cumartesi günü, saat 19.30’da Atatürk Kültür Merkezi’nde (AKM) yapılan açılışla başlamıştır.

 

Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın destek verdiği İFSAK 19. İstanbul Fotoğraf Günleri, “bellek” temalı etkinliklerle fotoğraf dünyasıyla buluşmuştur..

 

Yerli/yabancı fotoğrafçıların sergileri, saydam gösterileri, söyleşi, konferans ve atölye çalışmaları; artık gelenekselleşen“Fotomaraton” ve “Fotoğrafınla Gel” etkinlikleriyle kasım ayı boyunca sürecek organizasyon, “World Press Photo 2003” sergisine de ev sahipliği yapmıştır. Organizasyonun çağrı metninde, bellek/fotoğraf ilişkisi çeşitli anahtar kelimelerle belirtilerek “bellek” temasının tercih nedeni şöyle açıklanıyor:

“Geçmiş, tarih, anımsama, zaman, mekan, Proust, çocukluğum, irade, seçmek, iz, korku, tutku, yineleme, süreklilik, yeniden üretim, yabancılaşma, ailem, ipucu, tanıma, tutma, anı, kimlik, yönlendirilme, iktidar, toplum, kent, sokaklar, ’68, sokağım, deneyim, zamanaşımı, kayıp, silinme, yitim, amnezi, yok sayma, yanılsama, algı, kodlama, imge, çağrışım, annem, unutma, vicdan, yargı, ’80, tüketim, bilgi, aşk... Muhtemeldir ki, yukarıda sıralanan kelimelerden bir veya birkaçı, ‘bellek’ kelimesi duyulduğunda akla gelerek her bireyde, kendine, içinde yaşadığı topluma, geçmişine ve geleceğine dair birtakım duyguları harekete geçirir. Her birey ve toplum, bireysel veya kolektif tepkilerine taban oluşturan böyle bir belleğe sahip. Fotoğraf da, canlı ve sürekli iletişim içerisinde varlığını sürdüren belleğin, gerek oluşumunda gerekse dışavurumunda önemli bir görsel iletişim öğesi olarak yer alıyor. Peki ben, fotoğrafı çeken, bu ilişkinin neresindeyim?”

 

“Belleğin oluşum sürecinde fotoğraf ve fotoğrafların oluşturduğu bellek” olarak iki temele sahip tema çerçevesinde, Magnum’un aday fotoğrafçılarından Paolo Pellegrin, San Francisco Exploratorium küratörlerinden fotoğrafçı Susan Schwartzenberg, MFIAP (Master of FIAP/Uluslararası Fotoğraf Sanatı Federasyonu Üstadı) ünvanlı Alman fotoğrafçı Manfred Kriegelstein, AFIAP (Artist of FIAP/FIAP Sanatçısı) unvanlı fotoğrafçı Fethi Sabunsoy, Murat Yaykın, Hüsnü Atasoy, Ümit Ülgen, Ömer Orhun, Nazlı Sanberk, Evagelia Voutsaki, Nikolai Howalt, Nina Korhonen ve Thomas Wagström’un fotoğraf sergisi izleyiciyle buluşmuştur.

 

Beş yıldır aralıklarla İstanbul’u fotoğraflayan Magnum fotoğrafçısı Alex Webb’in yanı sıra Lia Nalbantidou veFirdevs Sayılan, saydam gösterileriyle organizasyona katıldı. Ayrıca İFSAK/Yapı Kredi Yayınları (YKY) işbirliğiyle, 42 yıl boyunca Cumhuriyet gazetesinde fotomuhabir olarak çalışan Selahattin Giz adına, anma niteliğinde bir saydam gösterisi yapıldı. Kosova’da savaşı belgeleyen Pellegrin’nin haber fotoğrafları, Webb’in sokak fotoğrafları,Wagström’ün karanlık oda baskı teknikleri ve Magnus Naidemann’ın sayısal fotoğraf üzerine yapacakları atölye çalışmaları katılımcılara fotoğrafçılarla birebir çalışma imkanı sundu. Schwartzenberg ise tema kapsamında, bellek/imge ilişkisini çeşitli görsellerle anlatan bir konuşmayla konuyu ayrıntılarıyla ele aldı. Gelenekselleşen Fotomaraton, Fotoğrafınla Gel  ve Dia Gösterisi Yarışması etkinlikleri de yine tüm katılımcılara açıktı.

 


 

WORLD PRESS PHOTO 2003


2002 yılında seçilen 200 fotoğraftan oluşan "World Press Photo 2003 Yılı Ödüllü Fotoğraflar Sergisi", İFSAK ve Fotoğraf Vakfı Girişimi işbirliğiyle  İstanbul’da, Darphane-i Amire’nin Tervehane 2 salonunda açıldı. Üç hafta boyunca gezilebilen sergide yer alan fotoğraflar, dünya çapında 118 ülkeden 3.913 sanatçının 53.597 eseri arasından seçilmişti. Yılın en iyi basın fotoğrafları olmalarının yanı sıra, önemli görsel belgeler olarak tarihe geçen World Press Photo ödüllü fotoğrafları; Canon, KLM Havayolları ve TPG Lojistik Şirketleri'nin katkılarıyla sergilendi.

 

 


 

ALEX WEBB / “İSTANBUL”


“İstanbul” konulu bir saydam gösterisi ve sokak fotoğrafları atölye çalışmasıyla organizasyona katılan Alex Webb, beş yıldır İstanbul üzerine çalışıyor. Fotoğrafçı, insan yüzlerinden okunan kentin belleğine ilişkin fotoğraflardan yapacağı seçkinin ilk dünya sunumunu 19. İFSAK İstanbul Fotoğraf Günleri’nde gerçekleştirdi. Fotoğrafçı, ayrıca eşi, fotoğrafçı ve editör Rebecca Norris ile beraber yürüttüğü beş günlük bir atölye çalışmasında  “Sokak Fotoğrafı”na ait deneyimlerini katılımcılara uygulamalı olarak aktardı. 1952 yılında, California, San Francisco’da doğan Webb, lise yıllarında fotoğrafa ilgi duymaya başladı. Harvard Üniversitesi’nde tarih ve edebiyat eğitimi aldıktan sonra Carpenter Center Görsel Sanatlar Bölümü’nde fotoğraf çalıştı. 1972 yılında Apeiron atölyelerine devam etti ve 1974’te profesyonel fotomuhabir oldu. Fotoğrafları New York Times, Life, GEO, Stern ve National Geographic’te yayımlanan fotoğrafçı, aynı zamanda Magnum üyesidir.

 


  

PAOLO PELLEGRIN / “KOSOVA 1999-2000”


Organizasyonun ikinci günü “Kosova 1999-2000” adlı fotoğraf sergisi Basın Müzesi’nde açılan Paolo Pellegrin, Fransız L’Agence VU ve İtalyan Grazia Neri Ajansı üyesi. 1995 yılında, Uganda’da AIDS konulu fotoröportajıyla World Press Photo’nun “Günlük Hayat” dalında birincilik ödülüne layık görüldü. Aynı yıl, W. Eugene Smith Ödülü’ne aday gösterildi. Yine AIDS konulu röportajıyla Visa D’Or in Perpignan Kodak Genç Fotoğrafçılar ödülünü kazandı; World Press Photo’nun Ustalar Sınıfı’na seçildi. Aynı yıl, İtalya’da, Avrupa Fuji Ödülü’ne layık görüldü. “Children” (Çocuklar) adlı Uganda, Romanya ve Bosna’daki çocuk fotoğraflarından oluşan kitabı, Sinnos’un editörlügünde 1997 yılında piyasaya çıktı. Pellegrin aynı yıl, “Bosna’daki Çocuklar” çalışmasıyla Gijon’da Enternasyonal Fotoğraf Festivali’nde birincilik ödülü kazandı. İtalya’daki Sınır Tanımayan Hekimler (MSF) ile işbirliği içinde yaptığı çalışmalardan oluşan kitabı “Kamboçya”, Motta editörlüğünde 1998 yılının Kasım ayında yayımlandı. 1999 yılında, World Press Photo’nun “Portre” dalındaki yarışmasında üçüncülük ödülünü aldı. 2000 yılında World Press Photo’nun “Haberdeki İnsanlar” kategorisinde Kosova’daki çalışmalarıyla birincilik ödülü, Arnavutluk konusundaki çalışmasıyla Hansel-Mieth Ödülü’nde Mansiyon ve ayrıca prestijli Hasselblad Grant Ödülü sahibidir. 2001 yılında Avrupa Fuji Ödülü/İtalya, aynı yıl Leica’nın büyük ödülüne layık görüldü. 2003 yılı itibarı ile 1999 yılından beri devam ettiği, uzun soluklu projesi: "Gelişmekte olan ülkelerdeki HIV salgını" üzerine çalışmaktaydı. 2001 yılında Magnum’a aday gösterilmiştir.


Kosova’da yaşayan etnik Arnavutların 1999 yılında, kitleler halinde göçünü belgeleyen dört fotoğraf serisinden oluşan sergi, mültecilerin harabe haline gelmiş Kosova’ya dönüşlerini, Kosova’nın yeniden imarını, toplu mezar yerleriyle, öldürülen veya kaybolan Kosovalı Arnavutların büyütülmüş pasaport ve sürücü belgesi fotoğraflarını içeriyor. Pellegrin, bu anlamlı belge çalışmasını şu sözlerle tanımlıyor: “Kosova’da yaraları ve kayıpları fotoğrafladım. Sarılmayı bekleyen fakat hiçbir zaman sarılamayan geçmişin acımasız izlerini gördüm. Anıların gücünü tanıdım. İşlenen cürümleri belgelerken bu dayanılmaz yalnızlığın ve yoğun dayanışmanın temelinde anıların yattığını keşfettim. Küçük dayanıklılık gösterileri ve karşı koyuşlar, anıları belleklerde sürekli canlı tutan derslerdi. Sonunda bu ateşli cesaretin kolektif bir rüyayı beslediğini anladım: Esaretten kurtulup özgürlüğü kazanmak ve yeni bir ulus yaratmak.”
* Paolo Pellegrin etkinlikleri İFSAK/İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilmişti.

 



SUSAN SCHWARTZENBERG / “JUNE RILEY HAKKINDA BİR ÖYKÜ”


Amerikalı küratör ve fotoğrafçı Susan Schwartzenberg bağımsız bir sanatçı. California San Francisco’daki Exploratorium, Bilim Müzesi, Sanat ve İnsan Algısı’nda çalışıyor. Temaları, biyografi, kent yaşamı çalışmaları ve belleğiyle tarih. Kitap geliştirme ve enstalasyonlardan, küratörlü sergilere ve daha geniş ölçekli açık hava çalışmalarına dek geniş bir alanda çalışan Schwartzenberg, “bilinçli manzara” yani psikoloji ve mekanın birbirine geçme biçimleriyle özel olarak ilgileniyor. “June Riley Hakkında Bir Öykü” adlı sergisi, annesinin 1930 Amerikan ekonomik krizi sırasındaki intiharını anlatan 80 yaşında bir kadının çocuksu hatırasının aşamalı projesi.  Kişisel travma ve çocukluğu tarih bağlamında anlatan proje, sekiz sayısal fotoğraf kolajından oluşuyor. Schwartzenberg, çağdaş ve tarihsel fotoğrafları birleştirerek bellek ve reddiyle boğuşuyor. Sanatçı, Aksanat Gösteri Salonu’nda yaptığı, “Kişisel Nesneler Aracılığıyla Tarihte Dolaşmak” adlı söyleşisinde de, aile arşivi, rastgele fotoğraflar, hatırlanabilirlik ve gündelik eşyanın tarihle iç içe geçen günlük yaşam öykülerini hangi şekillerde taşıdığını anlatarak katılımcıların sorularını cevapladı. Konuşmada ayrıca web için tasarlanmış kamuya açık forum olan“Nagazaki’yi Anımsamak” da anlatıldı. Proje, Nagazaki’yi, 1945’te atom bombası tarafından yıkıldıktan sonra fotoğraflayan Japon fotoğrafçı Yosuke Yamahata’nın gezici sergisine eşlik etmek üzere geliştirilmiş. Kolektif tarihin araştırılması sırasında, bu web forumu, insanları anılarını betimlemeye ve tarihteki bu olay hakkında görüş bildirmeye davet etmiş. Sonuçta çıkan yorumlarla tarihle kişisel belleğin nasıl iç içe geçtiği gösterilmektedir.     

 

*Susan Schwartzenberg etkinlikleri İFSAK/AKBANK Kültür ve Sanat MerkeziÖmer Orhun ve Nina Korhonenetkinlikleri İFSAK/KODAK işbirliğiyle gerçekleştirilmiştir.




 

 

 

 Paolo Pellegrini "Kosova 1999-2000"

02-19 Kasım 2003

13.00 Basın Müzesi

 Murat Yaykın "İmbroz Burada Yalnız Ölüm Var"02-14 Kasım 200317.00 Fotoğrafevi
 Fethi Sabunsoy "Kahvehaneler"02-15 Kasım 200319.00 Dünya Kitapevi
 Ümit Ülgen "Eski Sevgililerin Hatıraları"03-28 Kasım 2003

18.00 Fototrek

Nikon Fotoğraf Galerisi

 Suzan Schwatzenberg "June Riley Hakkında Bir Hikaye"04-22 Kasım 200318.00 Akbank Kültür Merkezi
 Manfred Kriegelstein "Fotoekspresyon"04-22 Kasım 200319.00 Akbank Kültür Merkezi
 Nazlı Sanberk "Bellek"07-30 Kasım 200319.00 Tarık Zafer Tunaya
 Ömer Orhun "On"08-30 Kasım 2003Kaffeehaus
 Helena Pais "Kayıp"09-30 Kasım 200318.30 Kargart
 Evangelia Voutsaki "Bellek"13 Kasım-05 Aralık 200319.00 Bir Kültür Merkezi
 Nina Korhonen "Bellek" ve "Anna Büyükannem Amerika'da"16 Kasım-03 Aralık 200318.00 Fotoğrafevi
 Hüsnü Atasoy "Sıfır Yılı"17-30 Kasım 200319.30 Dünya Kitapevi
 Nikolai Howait "3x1"21 Kasım-19 Aralık 200319.00 Basın Müzesi
 World Press Photo "WPPh 2003 Ödülleri Sergisi"28 Kasım-17 Aralık 200319.30 Tarihi Darphane

 

 

 Firdevs Sayılan "Nemrut Dağı Tanrıları"11 Kasım 200318.30 Aksanat
 Alex Webb, Rebecca Norris Webb " Sınırlar"-"Boston'dan Tropiklere"- "Kentsel Yaratıklar Üzerine Yansımalar"15 Kasım 200317.00 -19.00 Turkcell
 Selahattin Giz "Anısına"20 Kasım 200318.30 YKKM Sermet Çifter Gösteri Salonu
 Lia Nalbantidu "Evimin Güvenli Özel Alanı"22 Kasım 200315.00-17.00 YKKM Turkcell Gösteri Salonu

 

 

 Paolo Pellegrin "Haberin Ötesinde"03-07 Kasım 2003İFSAK
 Alex Webb- Rebecca Norris Web "Sokak Fotoğrafları"12-16 Kasım 2003İFSAK
 Magnus Neidmann "Sayısal Fotoğraf İşleme"17-21 Kasım 2003İFSAK/ BEYKENT ÜNİVERSİTESİ SIRASELVİLER BİNASI
 Thomas Wagström- Halil Koyutürk "Karanlık Oda Baskı Teknikleri"20-24 Kasım 2003İFSAK

 

 

 Susan Schwatzenber "Bir Bellek Sanatçısı" ve "Nagazaki'yi Hatırlamak"04 Kasım 200319.30 AKSANAT
 Susan Schwatzenber "Bellek ve Tarihin Karmaşık İlişkisi"06 Kasım 200319.00 AKSANAT
 Açık Oturum "Bellek ve Tarihin Karmaşık İlişkisi"06 Kasım 200319.00 AKSANAT
 Manfred Kriegesitein "Bellek ve Fotoekspresyon Üzerine"08 Kasım 200315.00 YKKM Turkcell Gösteri Merkezi
 Ömer Orhun "Fotoğraf Okuma"18 Kasım 200319.00 AKSANAT

 

 

 Fotomaraton15 -16 Kasım 2003
 13. Fotomaraton Sergisi22 Kasım-12 Aralık 2003

 

 

 9 .Fotoğrafınla Gel Sergisi23 Kasım 200314.00 İFSAK

 

 

 8. Dia Gösterisi Yarışması Ödül Töreni29 Kasım 200315.00 YKKM Turkcell Gösteri Salonu